Monteverde; de magie van mist en regenwoud

Net terug van drie dagen Monteverde, hetgeenin het Nederlands' groene berg' betekent. Dit gebied is ontdekt door een groepje Noord-Amerikaanse Quakers, een protestants religieuze groepering uit Alabama (VS)en wel rond 1951. Zij zijn melkkoeien gaan fokken en maken thans Costa Rica's beste kaas. Wij hebben een kijkje in de fabriek genomen, alwaar zij Goudse kaas, Engelse Cheddar en de Zwitserse Emmentaler produceren.

Vanwege de hoogte van 1500 meter schommelt de temparatuur in Monteverde tussen de 13 en 24 graden celsius. Lekker frisjes dus. Maar gedurende de dagen dat wij hier waren, waser volop zonneschijn en hebben wij weinig magie van de mist gezien.

De weg naar Monteverde is een echte uitdaging, maar zeker de moeite waard. Het is een oude grevelweg (modderpad), die overgaat in een onverharde weg vol met kuilen. Over 37 kilometer reden wij bijna 90 minuten. De Quakers zijn voorvechters voor natuurbehoud, vandaar dat zij de weg niet willen verbeteren. Dit kwestbare gebied moet immers niet overspoeld worden door toeristen. Achter in de auto werden Monique, Myrthe en Lotte flink door elkaar geschud en raakten zij zelfs eenmaal het dak met het hoofd.

Monteverde is een nevelwoud en er huist een breed scala aan vogels en andere wilde dieren, waaronder de beroemde Quetzal (Costa Rica' s mooiste vogel).

Aangekomen in Monteverde scheen de zon volop. Overdag en in de avond (want dan zijn de kikkers het meest actief) hebben wij veel (pijlkgif)kikkers gezien. Dit heeft een aantal mooie foto's opgeleverd (vooral in de nacht). Verder hebben wij een bezoek gebracht aan CASEM, een cooperatie van vrouwen, die handgemaakte souvenirs verkopen. Een deel van de opbrengst komt ten goede aan het nevelwoud. Voorts hebben wij de Humming Bird Garden bezocht, waar veel kolibri;s (zowel met kromme als met rechte snavel) vliegen. In de galerij hangen schitterende natuuropnamen van onder andere de gouden pad, de Quetzal en van kolibries.

Op de tweede dag hebben wij de adrenaline kicks van Monteverde bezocht. Beide zijn attracties, die ons meenamen tot boven de kroonlaag van het woud. De Sky Walk bestaat uiteen avontuurlijk traject van acht hangbruggen van elk ongeveer 250 meter lang. Je loopt dus door de 40 meter hoge boomkruinen van het primaire woud.Het uitzicht was prachtig. In de middag de Canopy Tour. Dit is een echte adrenalinekick. Het is een soort ''tokkelbaan'', waarbij wij vastgehaakt, met hoge snelheidaan kabels door de bomen van platform naar platform gingen. Het waren in totaal 14 platforms, waarbij de langste kabel 1 kilometer lang was.Op het eind van deze tocht, de beruchte 'Tarzan Swing'. Vanuit grote hoogte aan een soort 'liaan' als Tarzan door het woud zweven. De zenuwen gierden nog lange tijd doorons lijf. Uiteindelijk zijn wij alle vijf gegaan en de beelden op de video spreken boekdelen.

Monteverde staat ook bekend om zijn kunstenaarsgemeenschap. Erzijn veel natuurschilders, beeldhouwers en textielkunstenaars. Erg opvallend was een schilderij van onze bondscoach, Bert van Marwijk.

Verder hebben wij ook een wandeling gemaakt door het nevelwoud, met prachtigde vergezichten.In de avond hebben wij de nachtwandeling door het regenwoud gemaakt, waarbij wij wederom (onder andere) een zeer grote tarantula hebben gezien. Het is spannend om met een gids het nachtleven in het regenwoud te bekijken (het is echt aardedonker en je hoort veel geluiden) en op zoek te gaan naar dieren. Tot slot zijn wij ook veel te weten gekomen over vleermuizen (door een gids, die gespecialiseerd was in deze dieren) en hebben een groot aantal van deze dieren gezien.

Trudi

Ademloos zitten lezen. Jongens laat ons ook genieten van een paar foto's. Ook hier komen herinneringen boven van een vakantie in Drente. Daar kan je het boomkronenpad volgen. Inderdaad ook daar loop je boven de boomtoppen, wij vonden dat al zeer indrukwekkend dus kan me voorstellen wat jullie daar gevoeld hebben.
En dan als Tarzan en Jane (inmiddels met kids) achter elkaar door de boomtoppen, ik kreeg bij het lezen al een adrenaline kick.
Nog een nachtwandeling door het woud met een stukje Goudse kaas in jullie zakken zeker..... O, nee daar heb je hem weer die grote enge t....a!!! Nee ik ga niet naar die landen toe! Ik geniet wel van jullie verhalen! Blijf ons er alsjeblieft mee verwennen!

Liefs en een dikke kuis voor jullie allemaal.
Dick en Trudi

Gon

Zo avonturiers, dat was weer een prachtig boeiend verhaal!!
Rien zou zo wel met jullie mee hebben willen slingeren en die Sky walk lijkt hem geweldig. Om over die pijlgifkikkers nog maar niet te praten. Hij zit helemaal te kwijlen als hij jullie verhaal zit te lezen. En naar die beeldhouwers in Monteverde is hij ook wel nieuwsgierig. Vanmiddag is hij zelf maar albaststeen gaan halen om zelf te knutselen.
Vleermuizen vindt Rien ook te gek, elke avond zit hij te loeren of ze langs ons raam vladderen en dat gebeurt nogal eens.
Nou jongens, hopelijk heeft het vrouwvolk geen last van wandelende nieren gekregen door dat gehos en geschud op de achterbank en zijn jullie weer helemaal klaar voor een nieuw avontuur.
Wij kijken er naar uit!!
Liefs en veel groetjes van Rien & Gon