Boruca indianen

De laatste drie dagen zijn wij verder naar het zuiden gereisd.

Onze eerste bestemming was de Rio Tico Safari Lodge (zie: www.riotico.com). Werkelijk een schitterende bestemming, waar wij in safaritenten hebben overnacht, hoog boven (vrijwel het begin van) de rivier.Het water in de rivier was glashelder.

Op de heenweg naar deze bestemming moesten wij wederom over een zeer slechte weg, vol met kuilen. Op een aantal plaatsen was de weg, dooreen zeer zware regenbui, aan de zijkant weggespoeld en ingestort. Op een gegeven moment lag er zelfs een (niet al te grote) boom over de weg en konden wij niet meer verder rijden. Uiteindelijk hebben wij de boom met zijn vijven kunnen verwijderen (op dat moment kwam ook een 'local' met een zaag) en konden wij onze weg vervolgen. Myrthe, Jesse en Lotte konden nogtuben op de rivier, al was de stroming wel heel sterk.Verder lekker in de hangmat gehangen en lekker ''chillen''. In de avond hebben wij bij een local gegeten, die slechts twee keuzes had (kip of vis). Je kon eerst in de rivier vissen en je eigen vis vangen. Het eten was overigens voortreffelijk.

In de ochtend werden wij gewekt door brulapen (rond 5 uur) en je kon in de rivier, die vrijwel naast de tent stroomde, een heerlijke ochtendduik nemen. Dit verblijf werd gerund door een Nederlands echtpaar met twee kinderen. Zij hadden besloten ons land te verruilen en hun heil in Costa Rica te zoeken. Volgens ons geen verkeerder keuze. Overigens kregen wij hier heerlijke Nederlandse (Oma's) pannenkoeken als ontbijt. Dat is weer eens iets anders dan het traditionele ontbijt, Gallo Pinto, bestaande uit rijst met bruine bonen en gebakken banaan.

Verder zijn naar de Boruca Indianen gereden. Op de weg daarheenhield - de zeer slechte - weg opeens op en de brug (althans wat daar op leek) lag een aantal meters lager in de rivier.Uiteindelijk konden wij via een stukje landvan een 'local' onze reis vervolgen (nadat1 euro 'tol' was betaald).

Boruca is een dorp met 2000 inwoners. Men leeft er van de landbouw entegenwoordig van houtsnijwerk en geweven stoffen. Het houtsnijwerk is eenaantal jaren geleden nieuw leven ingeblazen, door Don Ismael, de beste houtsnijder van het dorp. Wij konden hem helaas niet bezoeken, omdat hij zeer ziek is. Wij kregeneerst uitlegover het weven en kleuren van stoffen en daarna over de betekenis en het het maken van de maskers, waarom dit dorp bekend staat. De maskers stellen duivels voor, die gebruikt worden tijdens het duivelsfeest (aan het begin van het nieuwe jaar). Dit feest heet ''Fiesta de los Diablitos''. De jonge mannen in het dorp dossen zich dan uit in jutten zakken en een duivelsmasker. Zij vechten tegen andere jonge mannen, verkleed als stier (die de Spanjaarden voorstellen). De eerste dagis de stier aan de winnenede hand en worden de duiveltjes verdreven, doch op de tweede dag zijn de rollen omgedraaid en wordt de stier uiteindelijk verbrand.De duivels heten zo, omdat zij de indianen voorstellen, die niet gedoopt zijn. Volgens de Spanjaarden waren zij heidenen, ofwel duivels. Nu hebben zij deze naam als een soort geuzenaam aangenomen.

Bij hetbegin van het feest roept de dorpsoudste het hele dorp bij elkaar, door te roepen in een grote schelp. Deze dorpsoudste was zo vriendelijk om ons te woord te staan en alles uit te leggen. Hij blies in de schelp, waarmee hij het dorp normaal gesproken bij elkaar roept.Als iedereen er is, begint het feest.

In dit dorp wil men de traditie nog in ere houden, door in de oorspronkelijke woningen te blijven wonen. Helaas is een aantal indianen niet deze mening toegedaan en zij bouwen modernere woningen.

Op het eind van ons verblijf kregen wij eten aangeboden in grote bananenbladeren. Traditiegetrouw moesten ook wij met onze handen eten. Dit was niet altijd even gemakkelijk, omdat het eten door onze vingers glipte. Het eten smaakte overigens goed.

Ans

Wat een heerlijk verhaal weer! Moest de kip ook zelf worden gevangen? :-)

groetjes en nog veel plezier deze laatste week!

Ans

Trudi

Wow wat ziet de "Rio Tico" er geweldig uit! Heerlijk om daar te mogen relaxen! Mij lijkt het local ontbijt ook niet echt verkeerd, mmm bruine bonen met rijst. Jullie komen wel voor verrassingen te staan zeg een weg die ineens op houd en dan nog even 1 euro tol betalen (is je zakgeld voor deze week zeker meteen op Ron). Wat interessant om te horen hoe ze de stof weven en kleuren en dat het verhaal over de maskers..... Ron mijn complimenten voor je vertel/schrijf kunst, ik zie het helemaal voor me. Daardoor is het ook een feest om jullie avonturen te mogen mee beleven!!!! Geniet nog volop van jullie dagen. liefs Dick en Trudi

Gon

Kijk, jongens dit lijkt ons geweldig om mee te maken:
Een kijkje in het leven van de Boruca indianen!
Dat houtsnijden en die maskers, daar hebben we wel wat mee. Tot slot dat eten in grote bananenbladeren gewoon kliederen met je handen, je zou je zo kunnen identificeren met een inboorling, lekker spannend!!!
Nou jongens, nog een fijne laatste tijd toegewenst. We zijn trouwens reuze benieuwd wat elk van jullie de mooiste belevenis vonden in deze geweldig avontuurlijke vakantie!!

Heel veel groetjes en geniet met volle teugen!!
Rien & Gon

ronald de wit

super geweldig, alweer jullie avontuur, dit maak je maar 1 keer mee !! offf volgend jaar weer ??? heel veel avontuur plezier nog jullie laatste daagjes , we verheugen ons al om de dvd te kunnen bekijken !! latersssssss groetjess

antoine

fantastische verhalen, teveel indrukken in zo'n korte tijd lijkt me, jullie zullen nog lang nagenieten van deze trip, geniet nog een paar dagen, tot binnenkort en groeten aan iedereen

Marion Brands

Beste familie Crombaghs,

Tjonge, wat een verhalen allemaal, als je het al
leest zijn het al indrukwekkende verhalen dus ik wil zwijgen als je het in het echt meemaakt. Dat zijn van die vakanties die altijd in jullie geheugen gegrift zullen zijn. Ik had nu eens ff tijd om op jullie site te reageren na eerst alle verhalen in grote lijnen gelezen te hebben. Wij wensen jullie nog fijne dagen en een veilige terugreis!

Ron nog ff een kappersvraagje, moet ik dinsdag de tondeuse weer klaarleggen of toch maar de schaar?

De groetjes van De Brandsjes van de Schelsberg