Manuel Antonio

Spreek je over tropische stranden, dan heb je het over Manuel Antonio. Daar verblijven wij thans drie dagenom van het strand te genieten. In dit kleinste nationaal park van Costa Rica groeien de regenwouden tot op het strand. Apen slingeren door de takken en grote, zwarte leguanen, liggen opof rennen over het hete zand. Het water is blauw, helder en koel.

Het meest in het oog springende landschapskenmerk van het park is Punta Catedral. In het verleden was dit een klein eilandje voor de kust dat door ophoping en sedimentatie van zand werd verbonden met de vaste wal. Het aangroeien van een eiland is een geologisch bekend (maar zeldzaam) verschijnsel en een op deze manier ontstane landbrug heet tombolo. Op de tombolo van Manuel Antonio is inmiddels een bos ontstaan en aan de randen liggen twee befaamde witte zandstranden. De dierenwereld is buitengewoon rijk en gavarieerd. Zo hebben wij heden veel luiaards (twee en drietenig) gezien, gordeldieren, en veel (water)vogels, waaronder een bijzondere spechten een groot aantal leguanen.

Een (zeer brutale) agouti (lijkt op een wasbeertje met een lange staart) kwam opeens het zandstrand op en probeerde er met ons eten vandoor te gaan. Daar ook een zak chips inonze rugzakzat, was Myrthe niet van plan deze zo maar af te geven en zij probeerde het dier te verdrijven.Dit lukte uiteindelijk en de agouti ging naar onze (strand)buren.Zij hadden minder geluk en voor zij het wisten was de agouti er met een zak vandoor waarin ook chips zat. Deze chips zat hijin het bos op te eten. Afpakken heeft dan weinig effect, want dan laat hij zijn tanden zien.

In de middag zijn Ron, Myrthe, Jesse en Lotte naar het tweede zandstrand gelopen, althans dat was de bedoeling! De weg was langer dan verwacht (achteraf bleek dat wij ons verlopen hadden en dat dit strand wel dichtbij lag) en voor wij het wisten zaten wij midden in de jungle met onze slippertjes en zwembroeken en bikini's. De ''hikers'' in de jungle, keken ons erg vreemd aan, gezien onze uitrusting. Na een uur lopen, gingen ook nog eens de slippers van Ron en Jesse kapot. Het laatste half uur moesten zij op blote voeten door de jungle lopen, waardoor zij tot in de enkels in de modder liepen. Uiteindelijk konden wij er wel om lachen, maar wij waren toch wel blij toen we weermet de modder tussen de tenen het strand bereikte (waar Monique was blijven liggen).

Morgen gaan wij van onze laatste stranddag genieten en dan op naar de hoofdstad, waar wij nog een dag zijn, alvorens aan de terugtocht naar Nederland te beginnen.

ronald

van al dat lopen van jullie kan het ook niet anders dat jullie slippers het begeven haha , groetjessss , have fun

Gon

Zo wandelaars, hopelijk liggen jullie nu vredig uit te rusten op het tropische strand en is de modder tussen jullie tenen uit. Monique zal ook wel blij geweest zijn toen ze jullie terug zag komen, maar heeft vast lekker rustig gelegen zonder al dat geklets van jullie....
Hou in ieder geval jullie eten in de gaten met die agouti's.
Blijf genieten van deze prachtige avonturen.
Nog een mooie laatste dag in de hoofdstad en we wensen jullie een voorspoedige terugreis richting Nederland!
Dikke zoen uit Boskoop!!

Trudi

Zo hé je zou bijna trek krijgen in een Bounty, zo lekker klinkt het allemaal. En als ik mijn best (hoeft niet echt) zou doen zou ik een hele goeie vijftenige luiaard zijn. ha, ha, ha.
Dapper hoor Myrthe om zo'n agouti te verdrijven, maar ja voor chips doe je veel.
Volgend jaar de Nijmeegse vierdaagse zeker, mag je gewoon schoenen aan en geen modder tussen jullie tenen.
Geniet nog even volop van jullie dagen en dan ook van ons een goede thuisreis. we hopen als we in Limburg zijn nog veel verhalen en of foto's te horen of zien.

liefs van Dick en Trudi

Ans

Ik voel bijna letterlijk de modder tussen míjn tenen zitten... doodeng op je blote voeten door de jungle (voor een westerling dan..).. Ook weer met plezier dit - voor mij - laatste verhaal gelezen. Mochten er nog afsluitende verhalen komen (ongelofelijk dat die 4 weken alweer om zijn! Maar ja.. dat krijg je als je hard werkt hè, dan gaat de tijd snel ;-) ), dan lees ik die na terugkomst van mijn vakantie naar het - qua temperaturen net zo tropische - Toscane.

Heb een veilige terugreis jullie!

groetjes,
Ans

johan jansen

indrukwekkend ben van jullie verhalen onder de indruk