Costa Rica

Wij zijn op onze laatste vakantiebestemming nabij San Jose (hoofdstad) aangekomen en morgenvroeg om 5 uur vertrekken wij richting New York. Daarna vliegen wij door naar Amsterdam om daar zaterdagochtend om 11:00 uur te arriveren en de 'draad van het gewone leven in Nederland weer op te pakken''.

Terugkijkend is ons verblijf in Costa Rica omgevlogen. Wij hebben Costa Rica leren kennen als een klein democratisch land (dat veel groter lijkt dan het in werkelijkheid is), vreedzaam (Costa Rica heeft zelfs geen leger) met een ontwikkelingsniveau dat mensen die er voor het eerst komen steeds weer verrast. In dat opzicht is het zeker geen derdewereldland. De cliches en typische kenmerken van andere Latijns-Amerikaanse landen gaan hier zeker niet op. Het land heeft een ongelooflijke natuurlijke schoonheid en bestaat voor ongeveer een kwart uit nationale parken en natuurgebieden. Hier leven ongeveer 6 procent van alle dieren op aarde. Het is dan ook net een dierentuin, maar dan zonder een omheining. Moeilijk vonden wij het wel om dieren te spotten. Je bent dichtbij een dier, maar je ziet het vrijwel niet. Locale gidsen leren je de dieren op te sporen en je aan te geven waar je op moet letten. Wij hebben veel gewandeld in de dichte oerwouden en actieve vulkanen en de ongerepte stranden bezocht.

De Tico's zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Iedere keer als wij even niet wisten waar wij met onze auto waren (en welke kant wij opmoesten), werden wij vriendelijk geholpen. Met een paar woorden Spaans gaat hier een wereld voor je open.

Het eten vonden wij perfect en de hygiene was goed.

Het was een avontuurlijke en actieve vakantie, die wij niet snel zullen vergeten. Costa Rica is tot een van onze favorieten gaan behoren. Wij willen iedereen bedanken voor de leuke reacties.

Tot ziens in Nederland en Pura Vida

Trudi

Ron, Monique en kids namens ons bedankt dat we met jullie mee mochten reizen en genieten van al jullie belevenissen. Nogmaals het was heerlijk geschreven je werd er echt bij betrokken. Super! Wij wensen jullie een goede nachtrust en goede vlucht.

Adios e muchas gracias Dick en Trudi

Gon

Hallo Ron, Monique, Myrthe, Jesse & Lotte
Wij hebben genoten van al jullie avonturen, het was voor ons ook echt een spannend en boeiend boek en jammer, dat het uit is....
Maar wat zullen jullie met plezier op deze mooie en actieve vakantie terugkijken en bij het terugzien van alle plaatjes alles weer opnieuw beleven.
Een heel voorspoedige terugreis en goede aankomst in ons natte kikkerlandje!

Bedankt voor alle verhalen en liefs van Rien & Gon

Patrick Klumme

Dankje Ron voor het lezersgenot, de afgelopen weken!
And now come back
With God Speed!

Hou de ranja klaar voor je in Klimmen....

oma en opa de wit

wij zijn blij dat jullie een mooie vakantie hebben gehad en dat er niemand ziek is geweest.
hopen dat de terug reis ook goed verloopt.
dag allemaal en tot zaterdag.

ed rutten

jeetje wat hebben jullie veel vlees gegeten! toen jullie vertrokken zei ron dat 12 % van alle dieren in costa rica leefden. ( leek me al een beetje veel ...) nu nog maar 6%. Het lijkt ook voor ons achterblijvers inderdaad omgevlogen, waarschijnlijk omdat we jullie avonturen zo goed hebben kunnen meebeleven. wat is dit toch een prachtige manier van communicatie. uiteraard bedankt voor jullie spannende en enerverende verhalen en natuurlijk een heel voorspoedige terugreis en behouden thuiskomst...o ja...neem een beetje zon mee, want alle nederlandse vakantiegangers laten niets voor ons over! Tot gauw, ed

Riny van den Hurk

Hoi Luitjes,
Wens jullie een goede vlucht en een behouden thuiskomst!!.
De temperaturen van hier vallen vies tegen met wat jullie de laatste weken hebben gehad.
Hartelijk dank voor de leuke verhalen ,ben benieuwd naar de foto's.

antoine

jullie vakantie staat onder de categorie beststseller.
Als jullie in NY even tijd hebben, mijn vader, moeder en ,myrthe let op, Sharon zijn ook daar dit weekend, kun je nog even lekker los op 5th avenue.
goede terugreis, en ron, zondag conditietest

Timo

niet meer cool, wat jammer dat jullie vakantie in Costa Rica is afgelopen, kan ik die mooie verhalen met papa niet meer lezen, het was echt supercool en bedankt he, maar het is wel leuk dat jullie weer bijna thuis zijn want ik wil graag mijn dierenplaatjesboek komen laten zien, tot binnenkort hoie