Tortuguero

9 juli

Vandaag vroeg op (5 uur) en op weg naar Tortuguero, ook wel de kleine Amazone genoemd omdat het net zo spectaculair is als het Amazone regenwoud in Brazilie. Tortuguero staat bekend om zijn dichte regenwouden en exotische fauna. Het is de belangrijkste nestplaats waar de groene zeeschildpad in de periode van juli t/m september haar eieren komt leggen. Wij hebben een korte tussenstop gemaakt om een bananenplantage te bezoeken en vervolgens zijn wij in Cano Blanco op de boot gegaan. Tortuguero kun je namelijk alleen per boot bereiken. De boottocht van ongeveer 2 uur was geweldig. Al onze bagage moest uiteraard ook mee. Na een kleine wandeling hebben wij de rest van de middag lekker aan het zwembad gezeten om uit te rusten. Wij sliepen in een lodge midden in de jungle. Op weg naar Tortugeuro zijn wij twee Nederlandse stellen met kinderen tegengekomen, waarmee het goed klikt. In de vroege avond vielen wij uitgeput in de hangmat in slaap en midden in de nacht kregen wij voor het eerst te maken met een tropische onweersbui. Wij waren met zijn allen klaarwakker.

10 juli

Voor de 'afwisseling' vandaag weer eens vroeguit de veren. Om 6 uur vertrokken wij per boot door de lagunes en de kanalen van Tortuguero National Park. Langzaam metde boot door het donkergroen water, langs mangroven en palmen op zoek naar dieren. De broeierige lucht in hettropische regenwoud was vervuld van oerwoudgeluiden. De brulapen maken een hels kabaal. Wijzagen vooral apen en vogels. Verder ook veel leguanen en een kaaiman. Het is verbazend hoe snel onze gids de dieren zag. In de middag hebben wij een klein dorpje bezocht met de naam Tortuga. Dat betekent in het spaans 'Schildpad'.Het dorp kenmerkte zich door een jamaicaanse uitstraling. Alles in een relaxt tempo, wat ook wel nodig is gezien de enorme hitte en luchtvochtigheid. Bij terugkomst is een verfrissende duik in het zwembad dan ook zeer welkom.

Rond20:00 uur zijn wij met een gids het strand op gegaan om de groene schildpadden hun eieren te zien leggen. Wij hebben meerdere reuze schildpadden gezien. Een aantal keerde terug naar de zee, maar een schildpad was bezig met het leggen van haar eieren. Dit konden wij op 50 centimeter volgen (zonder dat dit negatieve gevolgen voor het dier had). Een reuzeschildpad legt meer dan 100 eieren. Nadat zij een kuil had gegraven en de eireren had gelegd, begon zij met de camouflage van haar nest. Over ongeveer 60 dagen komen de kleine schildpadden ter wereld. Slechts minder dan 5% zal uiteindelijk de zee halen. Vervolgens werd de schildpad gecontroleerd op gezondheid en werd zij 'gechipt''.Van nu af aan kan deze dan ookgevolgd worden in haar tocht door de oceaan. Schilpadden leggen overigens hun eieren op het strand waar zij geboren zijn. Het was een ervaring om nooit te vergeten.

Timo

cool, die boottocht zal wel spannend zijn geweest, en wat cool dat jullie de groene zeeschildpad hebben gezien (nr 3 in m'n dierenplaatjesboek), hij kan wel 35 km per uur zwemmen leest papa voor, en de reuzeschildpad (nr 143 in m'n boek) die 255 jaar oud kan worden, blijven jullie nu 60 dagen daar om de kleine babyschildpadden te kunnen zien?

Ans

wauw! wat een bijzondere ervaring! Mooi om te lezen... Tortuga is trouwens ook een eiland in de film "Pirates of the Carribbean"! :-).

veel plezier nog!

groetjes,
Ans

antoine

schitterende ervaring, het lijkt net discovery channel, prachtige verhalen, take care.
groeten aan iedereen, van antoine

Trudi

Inderdaad genieten van de verhalen! Lekker vroeg jullie bed uit, en genieten van de dag. Slapen in een hangmat?? ik zie het helemaal voor me, op de veranda, ligt schommelend in het avond briesje.....heerlijk.

liefs van ons.

oma en opa de wit

hier is alles goed . leuk jullie verhalen te lezen.
maar ik vindt wel dar jullie vroeg opstaan.
dag jesse lotte mhyrte.
heej veel groeten van oma en opa en van debuurvrouw.

garrie

hallo familie crombachs in jullie verhalen lees ik dat er niets te doen is in costa rica (hahahahaha). ik hoor dat het fantastisch is en hoop dat wij de komende weken nog veel meer van jullie verhalen kunnen genieten.

de Valiesjes

Wij hebben het vermoeden dat als jullie thuis komen er eerst een hele week uitgeslapen moet worden!!
Ron, wij vinden dat jij als suiker oompje met Timo terug kunt gaan over 60 dagen en kijken naar de kleine schildpadden als ze uit komen.

de Bardouls

Leuk om jullie via deze site te volgen! Knap gedaan Ronny, als ex-digibeet. Of hebben Monique en de kids de site gemaakt? We zijn in elk geval erg benieuwd naar de eerste foto's. Amuseer jullie!

de essertjes

Leuk hoor het volgen van jullie reis en leuke verhalen. Kunnen niet wachten op het fotoboek(en) dit jaar - zal wel prachtig worden! Nou fijne reis verder en niet de kinderen vergeten he tussen al die apen hahahah! Fijne reis verder!

Laurie

Hey jesse en allemaal.

Wow, jullie maken wel veel mee! Ik ben jaloers hihi.
Nog heeeeel veel plezier.

xxxx

Gon

Mooi verhaal weer en wat hebben jullie veel te bekijken zoals de groene schildpadden, die hun eieren leggen en dat van zo dichtbij kunnen zien, heel apart. Rien als schildpadliefhebber zou wel op jullie schouder willen zitten om mee te kijken. Jongens, wat een indrukken en wat leuk dat we op deze manier mee kunnen genieten.
Geniet ervan!!!
Groetjes uit Boskoop

peter en lillian

He jullie
Wat leuk om alles zo te volgen. Net zo warm als afgelopen jaar? Vertrekken zelf vrijdag. Kunnen niet meer reageren maar lezen alles terug als we weer in nederland zijn.
Liefs

fam. Dauwerse

heej lieve mensen,
wat moet dit een indrukwekkende reis zijn!
alle ervaringen en mooie belevingen,
wij blijven jullie volgen totdat wij ook op vakantie gaan en zien dan graag ook beelden van jullie vakantie!
dikke kus en knuffels jan , henny en jitske

de Brandsjes (alias theo marion en kids)

Hoi allemaal, wat al een mooie verhalen en dan te bedenken dat jullie er pas een paar dagen zijn. Geniet maar lekker met z'n allen dat alleen is al geweldig en een voorrecht. nou wij zijn ons langzaam aan het voorbereiden voor onze Nijmeegse 4daagse iets van hele andere orde maar ook een uitdaging op ander niveau ha, ha.... Groetjes vanuit een herfstachting Heerlen

De Soomertjes

Wat een verhalen, wat een belevenissen!
Geniet ervan want dit zijn dingen die je alleen maar kent van adembenemende documentaires.
Hier begint het overigens ook op een regenwoud te lijken.....tropisch is helaas ver te zoeken.

Tot schrijfs,
Marlie, Willy , Frederique en Joline