Caribische kust TRANGUILO

Drie dagen geleden begonnen wij aan onze reis met onze 4x4 huurauto. De eerste rit was naar de Caribische kust en volgens de beschrijving een zeer eenvoudig ritje. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij (lees:Ron) ons drie maal hebben verreden. Dat geeft hoop voor de moeilijke ritten, die nog gaan volgen. Op weg naar Cahuita werd het landschap overheerst door de kleuren groen en blauw. Het groen van de bladeren van de bananenplant en het blauw vande zee.Wij reden over een met palmen omzoomde weg, met links het strand en rechts bananenplantages.

De caribische kust wordt van oudsher bewoond door Jamaicanen, die in Costa Rica belandden om de Atlantische spoorlijn aan te leggen. Hun bekendste uitspraak is 'Tranguilo', dat rustig aan betekent. De inwoners leven een ontspannen leven. Muziek en gezelligheid voeren de boventoon. Ons Westers ongeduld, werd iedere keer beantwoord met 'Tranguilo'. Zo moet je ongeveer 15 minuten wachten op een drankje en dien je de ober drie keer aande bestelling te herinneren.Ook is het iedere keer maar de vraag wat je krijgt. Zo had Myrthetwee dagen achter elkkaar hetzelfde gerecht besteld, maar het gerecht was totaal verschillend. Langzaam passen ook wij ons aan deze levensstijl aan. Daarom hebben wij een CD van Bob Marley gekocht, die de gehele auotrit wordt beluisterd.

De huizen in Cahuita zijn felgekleurd en op palen gebouwd. Er zijn veel verlaten en schitterende stranden, waar wij uiteraard ophebben uitgerust. Deze stranden lijkenop de stranden in de film 'Pirates oftheCarribean'. Alleen is het wel oppassen geblazen. Toen Monique haar broek na een stranddag aantrok, zat deze vol met rode mieren. Wij begrepen pas later waarom zij zo een raar 'dansje' deed.

Uiteraard hebben wij de wedstrijd Argentinie- Costa Rica gezien, althans voor zover dat mogelijk was. Door een tropische storm hebben wij maar ongeveer50 minuten voetbal kunnen zien.Jammer genoeg bleef hetfeest uit, gezien de 3 - 0 nederlaag van Costa Rica.

De wegen zijn onverhard en zitten vol kuilen. Dat merken Monique, Myrthe en Lotte,achter in de auto. Een autorit lijkt wel een Play Station spel, met alsdoel de kuilen te ontwijken en geen lekke band te krijgen.

Verder hebben wij 4 uur gewandeld door het Parque Nacional Cahuita.Dit park is in meer dan een opzicht een echt tropisch park. Het wordt omgeven door'reisfolderstrandjes' met wuivende palmen op wit zand. Een ander tropisch aspect was het koraalrif dat zich tot 500 meter voor de kust uitstrekt. Het landgedeelte van het park bestaat uit moerasbos. Algemene bewoners van het bos - die wij ook gezien hebben - zijn de brulaap, gordeldier, neus- en wasbeer en spookkrabben. Dit zijn echt gigantisch grote krabben. Verder zagen wij een aantal dikke harige spinnen.

In Costa Rica is een ongelooflijke verscheidenheid van tropische planten- en dieren.

enkele cijfers:

900 soorrten bomen

1200 soorten orchideeën

230 zoogdiersoorten

860 vogelsoorten, waaronder 50 kolibrie- en 15 papegaaiensoorten

40.000 soorten insecten, waaronder 3000 vlindersoorten

Op 0,01 procent van het aardoppervlak - iets meer dan de grootte van Nederland - is hier 5 procent van alle op aarde levende dier- en plantensoorten te vinden.

Ongeveer ieder avond om 21:00 uur gaat bij ons 'het licht uit'. Dan vallen wij moe, maar voldaan in slaap. De volgende ochtend zijn wij meestal rond 6 uur weer paraat.

Morgen gaan wij op weg naar de indianen. Over drie dagen - als het goed is - horen jullie weer van ons.

Pura Vida!

Trudi

Ooooohhhh, kwijl, kwijl, wat is het genieten van jullie verhalen ik zou er zo naar toe willen alleen één ding.....die grote harige s.......! Nee ik blijf wel hier met mijn cd van (inderdaad) Bob Marley op de achtergrond.
Kijk nu al uit naar het volgende verhaal, Indianen uch. Ben toevallig weer met het boek "stam van de hole beer"bezig, zit er dus bijna helemaal in.

veel plezier en blijf genieten.
groetjes uit Alphen, Dick en Trudi

JP

Wat een mooie verhalen, ik ben ontzettend jaloers op jullie. Ron, als je nu toch die 4x4 cursus had gedaan dan hadden ze je misschien kunnen uitleggen hoe je in één keer naar de kust moet rijden ;-P.

Nog heel veel plezier de resterende weken!

Groet JP

Annelies

Hoi Ron en de rest van de familie,

Tranguilo slaat zeker op jou, nadat je je een paar hebt verreden, of!
Het lijkt mij dat jullie een geweldige tijd hebben en volop genieten van hetgeen Costa Rica jullie te bieden heeft. Kan niet wachten op de foto's, die wij, naar ik aanneem, uiteraard te zien krijgen.

Nog een mooie vakantie.

Groetjes
Annelies.

Nicole

Wow wat prachtig weer allemaal. Ik zit hier ook helemaal te geniet van jullie verhalen. Zeker nu met de regen (storm) buiten en maar 14 graden bij ons op de termometer.
Geniet er maar weer volop van. Ik ben benieuwd hoe het bij de indianen was.
Veel liefs Richard, Nicole, Kristel, Julie en Sophie (alphen aan den rijn)

ronald en oma greetje

lijkt me echt een geweldige vacantie mamma mist wel je telefoontjes smorgens met maureen gaat het redelijk het weer is hier op het moment minder regenachtig 14 graden moet toch nog 2weken werken pappa is al een paar keer bij jullie thuisgeweest ik heb hem een beveiligings pak gekocht ben benieuwd naar de fotos jesse lotte en myrthe waar blijven die fotos met jullie huisdieren allemaal nog veel plezier groetjes van mamma pappa ronald maureen onida cyntia en jessica xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Patrick H

Super die gedetaileerde reisverhalen.
Maar jullie doen het goed!
Geniet der maar van, wat betreft die zelfde
gerechten bestellen en dan iedere keer
wat anders krijgen,was wat voor hier in de
horeca, ga met smaak verders je
verhalen lezen..
En tranquilo of te wel easy going
of op hawai= hang loose Family C
Groetjes
Patrick H

Sander

Wauw wat een reis! Hardstikke leuk om zo te volgen wat jullie allemaal zien/meemaken daar!
Geniet ervan!
Groetjes, Sander

Fia

Wauw....Floortje Dessing zou jaloers worden... en wij ook wel een beetje. Wat een super indrukken en ervaringen; zo life alles meemaken, ruiken, proeven, voelen....echt bijna een droom...!
En ocherm Monique; erg hoor van die mieren....iehiehiehhhh, dat was wat minder natuurlijk. Maar we lezen met open mond jullie avonturen. Geniet ervan en slurp het maar allemaal naar binnen; om nooit meer te vergeten!
Lieve groetjes xxx Kim Michelle Fia xxx

greetje sien en johanna

wij vinden het fijn dat het jullie goed gaat.
Jullie hebben het warmer als wij hier en het blijft voorlopig regenen.
verder alles goed hier en heel veel groetjes ook van
opa en ons drieen.e

Ed & Annelies.

Hallo reizigers, heerlijk om jullie leuke, mooie en ook leerzame verhalen te lezen. Dat jullie volop genieten valt wel uit de verslagen te halen. Als we ze lezen reizen we een beetje mee omdat de beschrijvingen inwerken op je voorstellingsvermogen. Zijn zeer benieuwd wat er allemaal bij de indianen gaat gebeuren. Laat maar eens horen wat die eten en jullie te vertellen hebben. Oh ja, hoe slapen jullie daar? In echte wigwams? Wij blijven jullie volgen vanuit een herfstachtig kikkerlandje. Liefs Annelies en Ed

Timo

cool, wat een avonturen! super! en jullie hebben de brulaap gezien (nr 190 in mijn AH dierenplaatjesboek), of niet gezien maar wel gehoord? want weet je: de brulaap schreeuwt harder dan een schreeuwende schoolklas. Zo, nu ga ik met Scott, net als jullie, cowboy en indiaantje spelen.
PS: goed idee he ome Ronnie van de valiesjes

Naud

Whauww, wat jullie allemaal al meegemaakt en gezien hebben, ongelooflijk. De verhalen zijn al mooi ,dan moet de praktijk nog veel mooier zijn. Het doet me denken aan national geografic channel; Ik blijf jullie volgen. Groetjes Naud PS En niet teveel bananen eten want daar krijg je apentrekjes van Jesse ?

monique,brian en garry

heerlijk die mieren zal wel een leuk dansje zijn geweest hobbel niet te veel anders zijn jullie straks nog wagenziek veel plezier daar en we zien weer uit naar de volgende verhalen

Gon

Dat was weer smullen van jullie verhaal, goed dat alles wordt opgeschreven, bij zoveel indrukken zou je bijna vergeten, wat je de dagen daarvoor allemaal hebt gezien!
Let op de rode mieren en jongens "Tranguilo", "Tranguilo", dan breekt het lijntje niet. En nu zonder verdwalen op naar de indianen, naar de wigwams (?) lekker slapen, genieten en gezond weer op!!!
Liefs van Rien & Gon

De essertjes

Jullie beleven geweldige momenten, zo te lezen. Vooral Monique hihihihihihi....... oh je, we weten hoe moeilijk het was om de weg naar Krimpen eindelijk in 1x te kunnen te vinden, dus al met al doe je het niet slecht hoor Ron! Veel plezier nog!

Ans

Ha familie Crombaghs.. wat hebben jullie toch een pech met Ron aan het stuur.. 3 keer verreden... ondanks zijn spaanscursus (Hola Supermercado.. :-) ) de bordjes niet kunnen lezen?

Maar wat ontzettend gaaf, jullie verhalen.. een écht avontuur...

Neem aan dat jullie de OV-chipkaart daar niet nodig hebben? Ik had gekeken op de ROL-site en mijn OV-chipkaart bleek nog geldig tot 10 augustus a.s.!! ;-)

We wachten hier met spanning op nóg meer verhalen en de foto's natuurlijk!!

Saludos y abrazos,
Ans