Bri Bri indianen

Toen de mogelijkheid zich voordeed om een bezoek te brengen aan de Bri Bri indianen aarzelden wij geen moment. Ons verblijf bij de familie Torres was onvergetelijk. Van 14 tot en met 16 juli verbleven wij bij de Bri Bri indianen.

Met onze 4x4 reden wij naar de grens met Panama. Het voordeel was dat er maar een weg was, zodat wij ons niet konden verrijden. Het betrof wel een weg vol met kuilen. Nadat wij door diverse beekjes waren gereden en alle kuilen hadden ontweken, kwamen wij een man tegen die flink met zijn armen naar ons stond te zwaaien. Dit bleek onze gids te zijn. Met een ' holle boomstam' met 25 pk motor tegen de stroom in over de rivier De Yorkin. De Bri Bri indianen zijn alleen per boot te bereiken. Wij gingen ver het binnenland in met slechts weinig bagage. Het waren een aantal spannende momenten in de boot, maar de boot sloeg gelukkig niet om. Na een hartelijk ontvangst gingen wij het lokale dorp verkennen. Daarbij kregen wij uitleg over de lokale gebruiken. Tegenwoordig staan nog ongeveer 10.000 mensen als indiaan geregistreerd. De indianen zijn onder te verdelen in vele stammen. Twee van deze stammen bezoeken wij tijdens onze reis. De stammen hebben hun eigen taal. De indianen behoren tot de laagste klasse. Hoewel het niet hard wordt uitgesproken, kijken veel Tico's neer op hun Indiaanse landgenoten. Veel indianen hebben hun tradities in ere gehouden. De Bri Bri maken nog steeds gebruik van sjamannen, die met hun uitgebreide kennis van geneeskrachtige planten van het regenwoud veel ziekten kunnen genezen. Toch bleek dat een paracetamol bij de dochter van de gids beter werkte dan de geneeskrachtige planten. Zijn dochter liep na een uurtje al weer vrolijk rond en wij werden vriendelijk verzocht de paracetamols in het dorp achter te laten. De medicijnman zit nu waarschijnlijk zonder werk.

Het dorp ligt midden in het regenwoud, precies op de grens tussen Costa Rica en Panama. Lotte, Jesse en Ron zijn de rivier over gezwommen om als eerste in Panama te zijn. Lotte was de snelste. Midden in de regen kregen wij een rondleiding door de geneeskrachtige plantentuin. Verder hebben wij lekker geluierd in de hangmatten. De Bri Bri indianen wonen in houten huizen, gebouwd op palen. Dus geen wigwam. Er was uiteraard geen elektriciteit. In de avond hebben wij de indianen leren ' ezelen' . Zij hadden het spel vrij snel door en wilden niet meer stoppen. Tijdens het spel moesten zij hard lachen. Om acht uur gingen zij slapen, omdat ze de volgende dag alweer rond vier uur opstonden. Het is lang geleden dat wij zo vroeg in bed lagen. In de nacht heeft het hevig geonweerd en hoorden wij veel oerwoud geluiden.

De volgende ochtend weer vroeg op om een hike naar een waterval in Panama te maken. Op het moment dat wij een kleinere boomstam omdraaiden bleek deze vol te zitten met grote spinnen. Eentje was zelfs giftig. De gids maakte hem meteen dood. Het betrof een Tarantula. Verder zagen wij nog de Golden Orbspider en de Wanderingspider. Misschien iets voor in het plaatjesboek van AH.

In de middag hebben wij gezien hoe de indianen chocolade maken. Voor de eerste keer in haar leven vond Lotte de chocolade niet lekker. De andere vier genoten er des te meer van. Daarna hebben wij in de stromende regen het pijl en boog schieten geleerd. Jesse had bijna het avondeten geschoten. Hij schoot slechts vijf cm naast een kip. Lotte was boos op hem omdat zij het zielig vond om een kip te doden. Uiteindelijk bleek Myrthe de beste schutter te zijn.

De volgende ochtend zijn we weer vroeg vertrokken. Ons verblijf bij de Bri Bri indianen was onvergetelijk en in zeer korte tijd hadden wij een goed contact gelegd zonder dat wij hun konden verstaan. De gastvrijheid van deze mensen zullen wij niet vergeten.

Wij konden ons slechts wassen met een paar koude straaltjes water. Door de hoge luchtvochtigheid was het niet mogelijk om de natte kleren te drogen. Toen we na drie dagen uit de jungle kwamen roken we dan ook niet al te fris.

Trudi

Ademloos zitten lezen dit avontuur bij de Bri Bri Indianen. Wat een gerustellend idee dat Myrthe straks hier in Nederland voor jullie eten kan zorgen. Jesse natuurlijk een echte gentelman heeft zijn zus "laten" winnen, en Lotte ik snap wat je voel hoor bij het schieten op een kip maar een sate-tje is toch echt wel lekker! Enne de sjamaan was die net zo mooi uitgedost als in mijn boek? Tjonge wat is het genieten wat jullie doen, volgens mij zelfs in de regen. Blijf ons alsjeblieft vol stoppen met deze prachtige verhalen, alleen het sp...... stukje mag wat mij betreft worden verzwegen. Vol spanning wachtend op het volgende veel liefs voor jullie allemaal.
Trudi en Dick

Ans

Wat een mooi verhaal weer.. ik zit met open mond te lezen boven m'n toetsenbord... wat een mooie ervaring... is het straks tijd voor "Groeten Terug?" ;-)

Nicole

gelukkig, jullie zijn er weer. Vond het toch wel spannend, zo bij die indianen.
En wat een fantastisch verhaal weer. Waanzin. Geniet, geniet, geniet !

Patrick H

Hee sjamaan Ron and Family,
Weer genoten van je verhaal!
Je doet indrukken op die onvergetelijk zijn..
Hier is het weer nog wisselvallig!
Hou je taai, en de groetjes voor de rest..

Pure Vida et Tranguillo...........

Nadine en Fia

Hoi Ron en familie. Wat een geweldige verhalen, wij zijn helemaal jaloers. Maar als we jullie verhalen lezen hebben we toch een vakantiegevoel. Geniet er maar van, maar dat doen jullie ook! P.s. Het is op kantoor wel een beetje stilletjes zo zonder jou, Ron!

Nadine en Fia

p.s. II : Waar blijven de foto's trouwens?????

Nicole v Gent

Wow wat gaaf. De spinnen ga ik even googlen zodat ik me er een voorstelling bij kan maken. Super het verhaal.

Richard, Nicole, Kristel, Julie en Sophie

jo en jeannette

dat Myrthe de beste schutter is verwonderd mij niet
Ron en Jesse kijken veel naar psv
die zijn het gewend om het doel vaak te missen

Timo

cool, die wandering spider, papa heeft hem mij laten zien op de computer, zat die ook bij Monique in de broek? en dat ezelen met die Costaricanen lijkt me super, jullie zullen we gelachen hebben om het lachen van hen, ik zie het echt voor me

Gon

Gaaf, die indianenverhalen en heel avontuurlijk zo'n vaartocht in een holle boomstam. Lijkt mij doodeng, maar wel heel spannend en zeker als je er ook nog grote spinnen in tegen kunt komen. Bij het idee al krijg je onmiddellijk de kriebels. Hopelijk voelen jullie je nog steeds gezond zo zonder de paracetamol. Ook al gaan jullie in de verhalen op van die ongewassen (leuke) inboorlingen lijken met pijl en boog een paracetamolletje in de jungle lijkt soms goed te helpen!
Misschien zijn de indianen intussen verslaafd en slikken ze het als snoepjes....
Nou jongens, in afwachting van het vervolgverhaal heel veel liefs, lekker genieten met z'n allen en groetjes van Rien en Gon