familie's van de caribbean

Wij hebben bewust gekozen om een tweetal nachten te verblijven bij lokale gezinnen. Deze familie's hebben met ons hun gewoonten, tradities en levensstijl gedeeld.

Op 16 juli zijn wij naar Pocora de Limon gereden (overigens een zeer mooie tocht) om daar bij een lokaal gezin een dagje 'in te trekken'. Zij hielden zich vooral bezig met het kweken van vissen. Nadat wij kennis hadden gemaakt met het gezin, maakten wij een korte wandeling door het rivierengebied. De kids amuseerden zich met het klauteren over de stenen in de rivier. Helaas had Lotte minder geluk en viel zij in de rivier. Bij terugkomst op de 'farm' konden wij onze ogen niet geloven. De moeder des huizes had de voetbalschoenen al aangetrokken en een partijtje Costa Rica - Nederland stond op het programma. De lokale familie bestond alleen uit vrouwen en een kleine jongen, dus wij dachten dat varkentje wel even te wassen. Wat kwamen wij bedrogen uit. De moeder des huizes trapte af, maakte een 'panna' door Ron's benen en schoot de bal hoog in de kruising. Met pijn en moeite konden wij de schade beperken met een ruststand van 5 tegen 5, met dank aan Jesse die diremaal het net wist te vinden. Ook Monique en Myrthe waren trefzeker. Ron had alle moeite om de moeder des huizes af te stoppen. Zij zou een aanwinst voor Groene Ster zijn. Wij waren helaas niet in staat om de tweede helft te hervatten door een temperatuur van 30 graden Celsius. Verder hebben wij op natuurlijke basis zeep gemaakt. De ingredienten waren allemaal in de kruidentuin aanwezig.

Op 17 juli reden wij naar een gezin midden in het regenwoud. Het was echt een schitterende locatie. Op de weg er naar toe reden wij over een houten hangbrug zonder afrastering. De weg was slechts twee meter breed. Onder de brug was een snelstromende rivier. Langzaam hebben wij dit obstakel genomen. Het klinkt misschien eenvoudig, maar als je aan beide zijde 10 meter naar beneden kijkt - en er geen afrastering is - dan giert de adrenaline door je keel. Het huis van ons 'gastgezin' was geweldig. Het huis was aan alle zijde open. Je zat dus eigenlijk midden in het regenwoud met alleen een dak boven je hoofd. Na aankomst hebben wij een wandeling gemaakt naar de oude Indiaanse graven. Uiteraard werd een aantal sterke verhalen verteld over de geesten, die aldaar zouden rondhangen en door menigeen waren gezien. Het gastgezin was in het begin erg nerveus, daar zij nog geen bezoekers hadden gehad. Wij waren dus het eerste gezin, dat bij hun bleef slapen. In de avond hebben wij gezamenlijk gekookt op een authentiek kookstel. Wij leerden veel over de Costaricaanse keuken. Samen hebben wij een heerlijke soep gemaakt, waarbij rijst werd gegeten. In de avond hebben wij Nederlandse en Costaricaanse spelletejes gespeeld. Het gezin had twee nichtjes inwonen, dus de kinderen hadden ook veel te vertellen. Verder hebben wij over elkaars landen gesproken en daarna zijn wij wederom vrij vroeg gaan slapen. De kinderen moesten al om 5 uur op om naar school te gaan. Het was even wennen toen wij gingen slapen. Zeker als je bij vreemde mensen slaapt, en de kamers slechts gescheiden zijn door een gordijn. In de nacht weer veel oerwoudgeluiden en brulapen gehoord. In de ochtend hebben Monique en Myrthe en Lotte met de vrouw des huizes een gezamenlijk Costaricaans ontbijt (soort tortillas met room een kaas) gemaakt. Het Nederlandse team hield zich vooral bezig met het maken van tortillas, hetgeen niet zo gemakkelijk bleek te zijn.

Toen wij na de lunch vertrokken, viel het afscheid toch wel zwaar.

Trudi

Oohh wat klinkt dat lekker tortillas, stuur me het recept maar op Monique! wat zou ik bamng zijn dat ik tijdens mijn slaap uit het huis zou rollen, bij jullie niet gebeurt zo te lezen of word dat stiekem verzwegen?
Fijn dat jullie die brug langzaam hebben genomen zie jullie toch weer graag thuis komen hoor. En dan voetballen wie verzint het en dat bij die temperatuur. Knap hoor Jesse dat je de eer van Nederland hoog heb gehouden. Jongens genieten maar weer van de komende dagen enne foto's zou nu toch wel leuk zijn.
liefs van ons Dick en Trudi

oma en opa de wit

Wij lezen jullie verhalen maar willen jullie ook graag eens zien op een foto. als ik het zo lees beleven jullie heel wat.
Wel allemaal spannend.Het weer is hier niet zo mooi als bij jullie.Allemaal heel veel lieve groetjes oma en opa.

Gon

Leuk om de gewoontes en levensstijl van de lokale gezinnen mee te maken. Jullie leren van alles: soep, zeep, tortilla's maken, daar draaien jullie je hand niet meer voor om en dan tussendoor een potje voetballen voor de "ontspanning"!!!
Heel veel plezier en goede reis naar het volgende avontuur!!
Liefs, Rien & Gon

The Soomerstjes

Hey Heerlense Indianen,

Wat een verhalen!!!! Andere koek dan grieks voor de slagboom. Wat maken jullie allemaal toch mee en heel leuk om te volgen, maar maak het niet zo spannend!
We zijn ook weer blij als de Heerlense brulapen weer heelhuids terugkeren.

Voor ons wellicht allemaal niet visueel voor te stellen, maar door jullie beschrijving beleven we het allemaal mee!

Groetjes en doe voorzichtig!

Marlie, Willy, Frederique en Joline